Günlük yaşamda hemen her yerde seslendirme sanatçılarını duymak mümkün. Sadece televizyon ve radyoda değil; bir markette alışveriş yaparken, havaalanında uçak beklerken, ya da trafik ışıklarının yanında karşıdan karşıya geçmeye hazırlanırken..
Eğlence dünyası ile direkt ilişkilendirilen, eğitime teşvik eden, ekonomi dünyasında doğrudan yer alan seslendirme sanatçılarının, günümüz dünyasındaki rolleri her geçen gün artarak daha da önem kazanıyor.
Geleneksel pazarda seslendirme işleri devam ederken, reklamcılığın yeni formları sayesinde daha yaratıcı işler için de bu sektör ön plana çıkıyor. YouTube videolarındaki pre-roll (içerik öncesi) reklamlara ne zaman başlandığını aramızda anımsayan var mı? Halbuki çok da uzun zaman önce değildi bu yeni reklam biçiminin başlaması.
Günümüzde seslendirme kullanan yeni yöntemler arasına şunları da ekleyebiliriz:
1- Audiobooks denilen sesli kitaplar
2- Ses ile aktive olan teknolojiler
3- İnteraktif oyunlar
Teknolojiyi insana yaklaştırmak
Teknoloji ile insansı bir bağlantı kurmak, her zaman ilgi çekici olmuştur. Teknolojik ürünleri daha kişiye özel hale getirmek, ya da teknolojiyle daha interaktif bir iletişim kurmak için ona kazandırılan insani özellikleri konuya örnek gösterebiliriz.
İnsan sesi eşsiz ve benzersizdir. Hepimizin parmak izi gibi özel ses izleri vardır ve bunu bir metinle ilişkilendirmek, o metni özel kılmak anlamına gelir. Konuştuğumuz her sözcük, ister negatif olsun, isterse pozitif olsun mutlaka bir etki yaratır. Seslendirme sanatçılarının bir metni yorumlama biçimi, metnin amacına hizmet ettiği gibi, metni amacından saptırabilir de! Gerçekten bunun bir orta yolu yoktur.. Seçeceğiniz ses, reklam kampanyanızı yukarıya da taşıyabilir, tam tersi de olabilir!
Seslendirme ve metin etkileşimi
Sözcükleri söylemedeki performans, aslında yazılı metinlerin hayatımızın nasıl parçası haline geldiğini de bizlere anımsatıyor. Mesela bir e-postaya eklediğimiz sesli uyarı ile, ya da bir cümlenin altını çizdiğimizde, aslında metni daha ilgi çekici, daha anlamlı kılmak ya da izleyiciye doğru mesajı daha iyi verebilmek için metin ile etkileşim sağlıyoruz. İşte bu, tam da seslendirmenin ne anlama geldiği ile örtüşüyor.
Konuya çok güzel bir örnek olması açısından, yurt dışında bir bankanın otomatlarına yerleştirdiği sesli “otomatik teşekkür makinesi” videosunun insanlar üzerindeki etkisine birlikte bakalım.
Videoda göründüğü üzere, insan sesi (canlı söylenen sözcükler) iletişimde ne kadar büyük bir farklılık yaratıyor..